80th Annual Academy Awards

Då är det återigen dags för en helnatt med Oscarsgala! I vanlig ordning så brukar jag alltid genomföra en tävling, med mig själv som tävlande, och gissa vinnarna i det viktigaste kategorierna. Så här kommer då vinnarna! Vinnarna jag valt är kursiverade.

Bästa Film:
Atonement
Juno
Michael Clayton
No country for old men
There will be blood

En svår fråga, en Jane Austenbaserad film som var bland det mest dryga jag sett, dock väldigt vacker står mot en frispråkig, charmig och frigivande ungdomsfilm. Till dessa kommer en ytterligare bra roll av Clooney samt en stark film och en historisk tillbakablick med Daniel Day-Lewis. Jag hoppas att vinnaren blir No country for old men men jag tror att det står mellan de två första och att Atonement tar hem det.

Bästa Manliga Huvudroll:
George Clooney
Daniel Day-Lewis
Johnny Depp
Tommy Lee Jones
Viggo Mortensen

Viggo får den tyvärr inte. Det är bara så. Johnny Depp borde inte få den, han har som vanligt bara en rollkaraktär som han kan spela, även fast han sjunger denna gången, och ska inte bli belönad. Tommy kan få den för lång och trogen tjänst och Clooney har en liten möjlighet, men jag tror och hoppas på att statyn går till den otroligt begåvade och trollbindande Daniel Day-Lewis.

Bästa Kvinnliga Huvudroll:
Cate Blanchett
Julie Christie
Marion Cotillard
Laura Linney
Ellen Page

Här tror jag absolut inte på Cate, då förra årets kvinnliga oscar gick till ett porträtt av en engelsk drottning. Inte för att insatsen är dålig, utan att det händer inte två gånger i rad. Ellen Page får den inte heller, hon har många år framför sig och väljer hon sina roller (som hon lär numera kunna) så får hon den tillslut. Jag tror istället det står mellan Marion och Laura och tror tillslut att Marion tar hem det.

Bästa Manliga Biroll:
Casey Affleck
Javier Bardem
Philip Seymour Hoffman
Hal Holbrook
Tom Wilkinson

Philip får den inte, han har redan en för huvudroll och Javier står enligt mig i det här läget utom konkurrens.

Bästa Kvinnliga Biroll:
Cate Blanchett
Ruby Dee
Saoirse Ronan
Amy Ryan
Tilda Swinton

Jag är ledsen Cate, två kategorier men du blir utan ändå. Jag tror att Saoirse Ronan tar hem det, Atonement är en dryyyyg film men hon gör sin grej. Ruby, Amy och Tilda är inte riktigt på samma nivå.

Bästa Regi:
Paul Thomas Anderson
Ethan Coen, Joel Coen
Tony Gilroy
Jason Reitman
Julian Schnabel

Även fast jag älskar Paul Thomas så röstar jag här med botten av mitt hjärta. Jag tror och hoppas innerligt att Coen-bröderna tar hem det här.

Bästa Manus:
Juno
Lars and the real girl
Michael Clayton
Ratatouille
The Savages

Står mellan Juno och Michael Clayton och jag tror tillslut att oscarn går till Juno.



Så där har vi de viktigaste enligt mig. Bästa manus baserad på förlaga orkar jag inte reflektera över och årets absolut mest självklara Oscar går såklart till Michael Moore för dokumentären Sicko. 

 

Kommentarer
Postat av: Anonym

läs min blogg och gör det jag tror du kommer göra.
mängder av kramar!!!

Postat av: Anonym

är det sant? det är ju nästan upp till bevis som gäller!
haha!!!
hoppas vi ses simmandes imrogon med:) då ska jag berätta nått som jag tror du kommer skratta åt men som är ganska gulligt måste jag säga!
kram

2008-03-04 @ 21:51:05
URL: http://englaemma.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback